Zgodnie z Zarządzeniem nr 1566/24 Prezydenta Wrocławia z dnia 23 grudnia 2024r. w sprawie umożliwienia spłaty zadłużenia z tytułu należności za korzystanie z lokali mieszkalnych stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy, w formie świadczenia rzeczowego mieszkaniec lokalu wchodzącego w skład zasobu mieszkaniowego Gminy Wrocław, który zalega z opłatami może dokonać spłaty tej należności poprzez odpracowanie długu.
Osoby zainteresowane taką formą pomocy w spłacie długu powinny złożyć wypełniony i podpisany formularz wniosku.
Odpracowanie odbywa się na podstawie zawartej umowy z Gminą reprezentowaną przez zarządcę, a prace wykonywane są na rzecz Gminy Wrocław wynikające z bieżącego zapotrzebowania (w tym prace interwencyjne), które koordynuje Wrocławskie Centrum Integracji.
Dłużnik może wskazać osobę trzecią, która będzie odpracowywać zadłużenie. Takie zastępstwo musi zostać jednak zaakceptowane przez Gminę.
Wykonane w ramach umowy prace rozliczane będą w systemie miesięcznym przez Wrocławskie Centrum Integracji na podstawie potwierdzeń dokonanych przez kierownika jednostki organizacyjnej, w której dłużnik wykonuje świadczenie rzeczowe w oparciu o harmonogram prac.
Z tej formy spłaty zadłużenia wyłączone zostały osoby, które samowolnie zajęły lokal gminny.
Program nie dotyczy także najemców i dzierżawców gminnych lokali użytkowych.
Nie można odpracować kosztów dochodzenia należności.